söndag 5 december 2010

Nedräkning igen

Igår var det exakt 3 månader sen jag landade på Irland och exakt 2 veckor kvar innan jag landar hemma i Sverige för julfirande och lov. De senaste åren har vi alltid haft tentor efter jul så det här blir första året på väldigt länge som jag faktiskt kommer vara helt ledig. Konstig känsla! Fast innan ledigheten återstår en uppsats att lämna in och fyra tentor att skriva. Så jag är inte där än men snart så.

Igår var jag, en annan svenska, hennes irländska pojkväk och hans kompis på svensk luciakonsert med Adolf Fredriks Ungdomskör i vackra Christ Church Cathedral. De hade otroliga röster och allt var väldigt stämningsfullt. Det kändes konstigt att helt plötsligt vara omgiven av så många svenskar, att höra svenska och att kunna köpa biljetterna på svenska. Efteråt gick vi till The Brazen Head som är Irlands äldsta pub. Pubmat och ett par pints var ett bra avslut på söndagen men det kändes plötsligt inte så svenskt längre ;-)
När jag skulle hem upptäckte jag efter att ha väntat på bussen i tjugo minuter att de tydligen ställts in. Alla bussar i hela Dublin var inställda efter kl 21. Så fick leta upp en taxi och lyckades få en trevlig chaufför den här gången med. Jag var något missnöjd över bussen och jag frös något otroligt så han var bussig och drog på värmen och sa att det ändå var bättre för nu skulle han se till att jag kom hem säkrare och fortare än bussen. Och det gjorde jag ju så det var inte så dumt ändå.

Idag har jag suttit och pluggat med en av de svenska tjejerna, vi har missat ett par föreläsningar var så vi passade på att byta anteckningar.
Sen åkte jag och C in till Queen of Tarts för middag och nu är jag proppmätt och trött. Klockan är bara åtta men jag skulle lätt kunna lägga mig och sova just nu.

Inga kommentarer: