onsdag 1 december 2010

Första december

Så här såg det ut imorse, nu snöar det lite lätt. Det är ganska normalt svenskt vinterväder med andra ord. Men här är det kaos! På radion kallar de det polarväder och man hör hela tiden uppdateringar om trafiken, hur folk ramlar pga. isen på gångvägarna och de tipsar om allt möjligt. Exempelvis är det bra att ha en påse kattsand i bilen som man kan öppna och hälla ut för att däcken ska få grepp. Bara så ni vet ;-) Jag har ett tips jag med, skaffa annat än sommardäck eftersom snön tro det eller ej dyker upp här varje år.

Irländarna är väldigt fascinerade av snön och efter lektionen i måndagskväll blev vi attackerade av några som kastade snöbollar när vi kom ut. Just den kursen är väldigt populär så vi var många som skulle därifrån så det var ett helt tåg av människor som traskade tillbaka och tog bakvägen för att slippa snöbollarna. Jurister är försiktiga, vi skyller på det. Men tydligen har det hänt mer än den gången för idag fick jag ett mail från han som ansvarar för alla studentbostäderna på campus och han skrev att "There have been a few incidents involving snow over the past couple of days and some residents have come into me quite upset.  Whilst I fully understand the fun of snow, please be mindful that some people can get quite upset when strangeers throw snow at them." Livet på campus är väldigt äventyrligt ;-)

Fick ett mail om att campus ska stängas ner nu pga. vädret så nu är jag glad att jag handlade på mig mat som räcker ett par dagar. Skolan varnar om att man ska ta det försiktigt när man går/kör bil och att man helst ska hålla sig inne. Får se hur det blir med morgonens lektioner, verkar som de blir inställda de med.

Julkänslan ökade lite när jag öppnade kalendern som mamma hade med. Eftersom det är den enda jul-saken jag har i mitt rum så har den fått en central plats intill skrivbordet.

Inga kommentarer: