måndag 17 januari 2011

Första dagen

Vaknade upp till sol, blå himmel och grönt utanför fönstret. Efter en skön sovmorgon bestämde jag och G att vi skulle ta en promenad och handla mat. Ute var det varmt och så härligt, jag har tagit ur fodret ur vinterjackan och hade bara vindjackan och ett linne under och det blev för varmt. När jag gick till min lektion senare på eftermiddagen så hade jag bara min kofta och halsduk på mig. Jag saknar inte snön, isen och kylan!

Lektionen var en timme civilrätt med min favoritlärare. En sak som jag verkligen uppskattar med att vara på utbyte är att allt känns nytt och spännande igen. De senaste terninerna på SU har i och försig varit intressanta men nu känner jag verkligen hur roligt det är med juridiken och det har jag inte riktigt gjort när jag läste saker som national ekonomi och rättshistoria.Träffade tjecken då också så vi uppdaterade om vad som hänt undet julen och ledigheten. Det är roligt att träffa folk igen, känns skönt när man har någon man känner att umgås med.

Efter lektionen var det dags för middag. Jag och G hade bestämt oss för att beställa hem kinamat, så smidigt när de kommer med det till dörren. Slappt och bra. Så nu är jag proppmätt och ändå har jag halva portionen kvar till lunch imorn ;-)

Nu har jag träffat alla tre nya lägenhetskompisarna och de är amerikanare alla tre. En av de kommenterade vår middag med "classy" (bra intryck man gör första gången man träffar sina tre nya housemates om man kommenterar det de äter och menar att det inte är fint nog) och en annan sa att kinamaten här inte är lika bra som i USA... Gissa hur populära de är hos oss just nu?

Dagens goda gärning: Jag och irländskorna köpte lotter för att stödja det kvinnliga laget i gaelisk fotboll. Gaelisk fotboll är en mycket udda sport. Det är ungefär som iriskan, logiskt bara för irländarna själva ;-) De hittar på en sport som bara spelas här, lite lustigt är det.

2 kommentarer:

Marika sa...

Knäppskallar! Undrar hur man resonerar när man är otrevligt och snorkig det första man är. Men var generös. Amerikanarna är säkert superförvirrade över att vara utomlands. De känner säkert den kulturförvirring som du skulle ha känt om du blev dumpad i en by i mörkaste Afrika. De har ju otroligt dålig kunskap om resten av världen, så Irland är säkert deras motsvarighet till just en by i mörkaste Afrika.

Elisabeth sa...

Det är säkert inte lätt att komma in som nya i en lägenhet där vi är trest som redan bott in oss ett halvår och känner varandra. Så det är klart man har överseende :-) De är verkligen clueless när det gäller övriga världen.