måndag 31 januari 2011

Seachtain na Gaeilge

Den här veckan är det bara iriska som gäller på campus. Det är the irish society som har hittat på det. En vecka där man bara pratar iriska - Seachtain na Gaeilge. Kul för oss som kan säga hej, hur mår du, skål, premiärministern, parlamentet, Dublin, buss, polisen (i alla former i och för sig, både en enskild polisman och polisen som organisation så här kan jag glänsa lite) och... Nej där tog det väl slut. Det kan bli en begränsad konversation med andra ord. 

Lyckligtvis är lektionerna på engelska och G har lovat att bryta iriskan och prata engelska med mig här hemma. Tur det! ;-) 

Ett tillägg såhär lagom till kvällen:
Jag och G filosoferade lite över språk på vår kvällspromenad. Och traditionell dans eftersom iriska klubben ordnar dans hela veckan. Så nu har jag lärt mig uttala ceili men det finns inget bra svenskt ord för det. Det är ett tillfälle för fest och dans men på irländskt vis. Sång, traditionell dans och musik. Så det går liksom inte att använda ordet för vilket fest som helst.

Fick höra ett roligt citat också:
"if you speak three languages you're trilingual, if you speak two you're bilingual, if you speak one you're american"

Inga kommentarer: