tisdag 25 januari 2011

Utekväll

Jag börjar märka lite förändringar från förra terminen. Även om jag tyckte jag pratade en massa engelska då så blev det ju ändå att jag umgicks med ett par svenskar. Och en massa andra utbytesstudenter som inte heller hade svenskan som förstaspråk, vilket gör en stor skillnad eftersom det inte alls blir något flyt i konversationen. Nu har jag nästan bara umgåtts med irländare förutom en av mina roligaste klasskompisar som är från Tjeckien och sen fransyskan. Irländskorna jag bor med har jag dessutom umgåtts ännu mera nu eftersom vi sitter i vardagsrummet nästan hela tiden vi är hemma. Det har gjort stor skillnad, plötsligt pratar jag engelska hela dagarna även när jag pluggar vilket är kanon för engelskan.

Efter min lektion igår beställde vi kinamat innan ett gäng med ännu fler irländskor kom förbi vår lägenhet. Vi satt i mjukiskläder till elva, det här med att förfesta uppklädd är inte så nödvändigt på campus ;-) Det var bara jag och irländskorna här hemma som åkte in till city för att fortsätta ut sen. De har en viss fobi för att prata med folk de inte känner och taxichaufförer är tydligen bland de värsta så jag fick prata med taxin som väntade utanför och kolla om han väntade på någon. Jag gillade den taxichauffören dels för att han trodde att jag var irländsk och när jag sa Sverige så tog han på sig att guida lite så jag fick en presentation av de georgianska husen längst med Fitzwilliam street ;-) Det är verkligen vackra hus där, jag skulle inte ha något emot en lägenhet där. Eller ett helt townhouse.

Vi gick till Club 21 och hade en rolig kväll. Det bästa var när F stod och försökte fixa till något i skon, jag var säker på att hon lagt i något för att slippa skoskav men hon hade glömt ta bort cardboarden i de nya skorna. Det var ett helt okej ställe och inträdet var 1 euro och garderoben 2 euro så att betala 3 euro sammanlagt för en kväll kännshelt överkomligt. Vi hade hört att det skulle vara stället man ska till på måndagar och att "alla" går dit men det var inte så mycket folk som jag trodde.
Det var skönt med sällskap hem och kunna dela taxi (även den fick jag fixa, jag börjar komma in i det här med att skaffa taxi nu). Det är väldigt smidigt att gå ut med folk man bor med på det viset. Vi somnade gott efter nattliga samtal i vardagsrummet.

Jag har lektion idag men först klockan 14 så det är ju inte alltför tidigt. Det ska bli väldigt spännande för det är första lektionen i en av mina nya kurser, Commercial law.

Inga kommentarer: