tisdag 10 maj 2011

Första tentan skriven

Jag vaknade vid klockan sju av att brandlarmet i mitt rum pep, inte tjöt som det brukar utan det piper ett par gånger i minuten så det är väl batteriet. Jag blir tokig, just nu sitter jag i köket med två stängda dörrar emellan och jag hör fortfarande ljudet. Nu väntar jag på att receptionen ska öppna så att jag kan få hit någon som kan nå det förbannade larmet. Lustigt nog kom C precis ut och han var ovanligt pratsam och han var klädd i kostym och på väg för att jobba.

Annars skrev jag första tentan igår. Man fick välja att skriva om två av tre frågor och se var varje fråga uppdelad i en kortare fråga och en essä fråga. Läraren hade bussigt nog hintat om att det skulle komma en delfråga på biotekniska patent så det har snurrat i huvudet av begrepp som stamceller, genmodifierande och växtförädling. Igår morse var jag fortfarande osäker på om jag skulle välja den frågan men sen på tentan kändes det bra och jag kunde namnen på alla rättsfallen och lagtexten på det området. Jag hatar att man måste lära sig det utantill, alla namnen på rättsfallen är tillräckligt men att kunna lagtexten i huvudet också när det handlar om både irländsk lag och EU direktiv är knepigt minst sagt.

Tentadagen började med att det regnade och jag var osäker på den exakta vägen till RDS Simmonscourt där vi skriver tentorna i år så jag bestämde mig för att ta studentkårens buss. Det var en spännande upplevelse eftersom den såg ut att ha varit med i ett par årtionden och dessutom regnade det in.

Precis som i julas så var tentaområdeten stor industriliknande byggnad där det rymdes hur många som helst, vi var runt tvåtusen personer som skrev i en och samma sal. Vi utbytesstudenter får ha med oss lexikon till tentan och förra året bar jag med den i onödan men samtidigt så vet jag att om jag inte skulle ha det med så skulle jag säkert fastna på något ord. Så jag släpade med den igår med. Förra året tittade de bara igenom den lite snabbt och sen var det inget mer med det men igår var det lustigt nog ett himla procedur.
Först visar man upp sitt studentkort för att komma in i salen och där frågade de vilken kurs jag läste eftersom jag hade en bok med, sen kom jag till stället där de kollar igenom boken efter fusklappar och det gick snabbt men sen innei tentasalen så blev jag och M (en annan svensk tjej) stoppade av en kille som frågade vilken kurs vi läste eftersom vi hade litteratur med oss. Han började bläddra i sin lista över kurser där man får ha böcker med till tentan och när vi säger att det är lexikon och att vi är utbytesstudenter så ser han lite smått chockad ut och frågar var vi kommer ifrån eftersom vi ser så irländska ut.

Med tanke på det ruffiga byggnaden så är det lite lustigt att den ligger i det finaste området. På vägen hem gick jag förbi ambassader, Four seasons hotell och massa tjusiga hus. Och så mitt favorit Tesco så jag hann med matshopping också.

Tescos hylla med juicer är lika stor som hela mejeridelen på Ica hemma. Den ger mig beslutsångest men igår hittade jag apelsin & passionsfrukt. Jag fegade ur på apelsin & vattenmelon för det lät som en väldigt udda kombination... 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Misstänker att du börjar bli sugen på riktig mat! Det är mycket matbilder nu :)
/Kram från moster

Elisabeth sa...

Ja jag är så less på att inte ha en ugn och jag är less på att laga mat i vårt äckliga kök. Men mest av allt saknar jag middagssällskap! Och jag saknar min moster! :-)
Kram