måndag 22 november 2010

En källa till många minnesvärda citat

Ja, min favorit-lärare är verkligen det. Han som har straffrättskursen samtidigt som han jobbar som åklagare och allt möjligt annat. Han lyckas ändå alltid vara på strålande humör och kläcka ur sig minnesvärda saker hela tiden, även när han som idag kommer inspringandes i salen efter att ha stressat från domstolen.
Häromveckan gjorde han klart för oss vad definitionen av vänskap är. Vi skulle titta på personen bredvid oss och svara om vi kunde tänka oss att betala borgen för den personen. Det är hans definition av vänskap. Men det allra bästa kom idag, det är för bra för att inte skriva upp...

I Sverige har vi fri bevisprövning så vi behöver inte bry oss om ordet hörsägen. Men här är det extremt viktigt, man tillåter inte hörsägen som bevis i brottmål. Kortfattat så är hörsägen egentligen skvaller, det får inte räknas som bevis om jag berättar vad jag hört någon annan säga.
Nu till det roliga, det finns undantag från den här regeln. Om man är på väg att dö och vet om det så kan man säga något som sedan godkänns som bevis om någon annan berättar det. Anledningen? För att det antas att man inte ljuger inför Gud precis innan man avlider. Så typisk irländsk logik.
Då säger läraren att han hade minsann tagit tillfället i akt och ljugit för att sätta dit den av hans vänner som han har något tjafs med. Och han sa också att han är säker på att Gud skulle förlåta hans lögn eftersom han var ju tvungen att göra något åt dispyten. Jag är så glad att jag kommer ha den här läraren nästa termin också, han gör lektionerna så roliga.

Inga kommentarer: