fredag 12 november 2010

Storm

Hemma i Sverige brukar vi ju skoja om att man alltid kan kallprata om vädret. Men här är vädret så intressant så jag kan inte låta bli att nämna det. Gårdagen var ett utmärkt exempel på att irländarna har rätt: här får man alla fyra årstider på en dag. Nu höll jag på att skriva säsonger för jag tänkte seasons. Det här med utbytet är bra för min engelska men inte lika bra för min svenska... Det känns ju bra eftersom jag ska skriva en examensuppsats på SVENSKA när jag kommer hem, undrar om svengelska är accepterat?

I alla fall, vädret igår var galet. Det började med strålande sol när jag vaknade och det fina vädret höll i sig någon timme tills jag började göra mig iordning för att promenera iväg till lektionen. Då blev det ösregn för att sen bli sol igen. Det här upprepade sig under hela dagen men inte någon gång började det bli blåsigt. Så det var lite förvånande när jag skulle åka in till city och det kändes som att jag skulle blåsa bort. Enligt radion var det stormvarning här på östkusten men jag tog det inte riktigt på allvar. Dels för att det var orkanvarning häromdagen vilket man inte kände av och dels för att de mest pratade om att de uppmanade Dublinborna och hela östkusten att hålla sig borta från klippor och pirer. Det finns varken klippor eller pirer inne i city så jag kände mig inte så träffad.

Grafton street 
Två av svenskarna har haft praktik här och skrivit sin uppsats men nu lämnade de in den igår så det skulle vi fira. Vi gick till Jimmy Chung's (mycket kinamat den här veckan) som hade en helt otrolig buffé. Man fick plocka vad man ville från förrätter, huvudrätter och efterrrätter. Så gott! Men en sak som jag bara inte kan förstå med kinamatställena här, de serverar pommes frites till maten. Tänk er en massa bord fyllda med vårrullar, kyckling, ris m.m. och pommes mitt uppe i allt det.

Juldekoration på Grafton street
När vi lämnade restaurangen insåg vi att det började blåsa ännu mera. Jag har aldrig känt en sån vindstyrka, när man gick så var det som att gå i slow motion och ibland stod man still för man tog sig inte framåt. Så det var skönt att komma hem och vara inomhus sen. Nu idag är det soligt ute och alldeles lugnt, inget blåst alls.

4 kommentarer:

Mamma sa...

Vilken ljuskrona, det ska bli kul att få se denna fina julmarknad. I går var pappa och jag på Ikea, du vet ju hur gärna han vill åka dit. Men jag inhandlade något mycket praktiskt 4engångsregnjackor, tänkte att de kan vara något när vi kommer över till dig för sist var jag blöt i flera dagar.

Elisabeth sa...

Det är jättefint på Grafton street nu.
Pappa älskar ju IKEA och särskilt när han måste hitta dit i vänstertrafik och genom city. Det slapp han ju igår så han borde inte klaga!
Enhångsregnjackor låter bra, fast vi får hoppas att vi slipper använda dem.

Malin sa...

Wow vilka julprydnader! Vackra :) Så långt har de ej kommit här ännu...

Ang språket är det väl perfekt att du bloggar för att hålla dig uppdaterad... (Du får kanske slänga in lite juridisk terminologi också "bara för att"... )

Elisabeth sa...

Malin ja granen såg du ju där men nu har de fått upp ljusen också. Det är jättefint!

Ja, får se till att få med lite juridik också ;-) Just nu snurrar det bara runt en massa engelska termer så det skulle behövas!