måndag 8 november 2010

Vikingar

Jag åt lunch med K inne i centrum idag och när jag hoppade av bussen på vanliga stället så fascinerades jag som vanligt av hur folk kan betala för att skämma ut sig. Om man nu ska skämma ut sig så kan man väl göra det utan att det kostar något eller åtminstonde på ett roligt sätt... Men att betala för att sitta i en gul sak som ser ut som en båt på en släpkärra, ha på sig en plasthjälm med horn och göra ljud ifrån sig medan man åker runt staden känns inte värt att betala för. Jag skulle inte ha trott att något sånt ordnades och definitivt inte att de jämt hade fullt med folk i de små fula gula "båtarna" men jodå, Viking splash tours är inget påhitt.

Förutom att gnälla på vikingarna så tänkte jag dela med mig av två nya iriska ord som används flitigt på lektionerna. De är underhållande för de är precis lika ologiska som alla andra ord ;-)
Det första ordet är namnet på parlamentet, vilket kallas The Houses of the Oireachtas. Oireachtas uttalas ungefär o-ROCK-tus. När man bara hör o-ROCK-tus och ska anteckna det så blir det en väldigt spännande stavning, jag tröttnade på att försöka och nöjde mig med the parliament. Det fungerar också!
Nästa ord för dagen är premiärministerns titel som stavas Taoiseach men uttalas ungefär som tea-chock.
Visst känns väl iriskan helt naturlig?

2 kommentarer:

Malin sa...

Irländskan är väl HEEELT naturlig? Visade jag ju också i mitt uttal av leprechanus (eller-vad-de-nu-heter...) :D

De där vikingagrejerna SÅG jag inte ens, känns som mitt turistande var relativt begränsat ;) (men väldigt lyckat!)

Elisabeth sa...

Haha ja man kan ju inte förvänta sig alltför mycket logik i ett land som har ett leprechaun museum.

Vikingarna startar turen precis där alla poliser var under demonstrationen och det var nog enda gången vi gick där. Fast man brukar höra de lite varstans men du har inte missat något som inte sett de iaf. Men i vår får vi ta mer turistgrejer :-)