måndag 14 mars 2011

Tillbaka efter ett par härliga dagar hemma

Var tvungen att gå upp alldeles för tidigt imorse, gäspade mig genom färden ut till Arlanda eftersom det segade ordentligt med alla köer (tack pappa som skjutsade fast det var så tidigt!) och som grädden på moset denna morgon så visade det sig att min väska vägde för mycket. SAS har nya regler så man betalar inte längre per kg övervikt utan man får betala som om man lade till en hel extra väska. Mannen bakom disken kläcker kommentaren att jag hade tjänat på att ta två väskor så hade jag fått plats med mer för det priset. Ja smartass, såklart att jag hade kunnat göra det om jag insett att det skulle bli övervikt.

Men blev på bättre humör under flygningen. Det var en purser som jag flugit med förut som bossade på morgonens flygning och han är så genuint trevlig och härlig att det smittar av sig. Han kommenterade min outfit (min sköna varma mjukiströja med texten Temple bar och Dublin på) och sa att idag hade jag rätt tröja på mig ;-) Jag hamnade bredvid två pratglada kvinnor som skulle hit på jobb och när de frågat vad jag skulle göra och fick reda på att jag bor här så blev de helt lyriska. Så nu har jag fått svara på frågor, tipsat om O'Neills och var man hittar den bästa shoppingen. När pursern kom förbi och skulle hämta upp skräp så frågade han om de hade en trevlig flygning, den ena svarade att det hade de minsann för nu hade de fått experthjälp och då kommenterade han återigen min tröja och sa att ja men det syns ju på lång väg att jag har koll med den tröjan ;-)

Så fint flygväder idag
Annars var flygningen lugn och bekväm, jättefint väder och jag älskar när man flyger in över turkost vatten och gröna ängar när solen skiner och allt är så otroligt vackert. Flygplatsen var kaotisk och full av tyskar, de flesta klädda i grönt och jag såg till och med en tjej i grönfärgat hår. Det märks att St. Paddys day närmar sig.

Det har verkligen varit underbara dagar hemma, även om de har gått så himla fort. 10 dagar kändes som en ordentlig semester men gick alldeles för snabbt. En envis förkylning i mitten av veckan gjorde att jag inte orkade ta mig ur huset och förstörde min planering men eftersom jag alltid lyckas bli sjuk när jag är ledig så borde jag väl ha förväntat mig det...

Men jag har ändå hunnit med att njuta av att kunna umgås med familjen och vänner. Egentligen är det inte mycket som behövs för att man ska må bra, det är de vardagliga sakerna som man inte kan göra när man inte bor i samma land. Att kunna använda mobilen och ringa upp någon, ta en ridtur och kunna fika i stallet, äta middag och umgås med familjen, fira födelsedagar, svulla i sig scampi på Vapiano eller dra på kryssning med tjejerna, få med sig lillebror som smakråd på shopping... Det finns en massa bra saker man med att vara hemma.    

Ett par bilder från dagarna hemma


Inga kommentarer: