måndag 28 mars 2011

Låst dörr

Jag sa ju att det skulle hända. Det var bara en frågan om när.

Jag låser alltid min dörr på kvällen och eftersom jag höll på att göra mig i ordning igårkväll och tänkte sova så låste jag. Men så ringde G mig och frågade om jag var vaken och sa att hon hade en massa att berätta. Hon hann säga på telefon att hon fått åka buss och därför gått vilse i centrum och inte hittat rätt busshållplats utan fått fråga hemlösa om vägen. Bara det var ju tillräckligt för att jag skulle vilja höra resten. Hon skulle ringa igen när hon närmade sig campus och jag gick ut för att diska undan lite av mina grejer. När jag ska öppna min dörr sen så är den såklart låst. Mobilen låg inne på skrivbordet bredvid nyckelkortet, Skype var på och mina skor stod på sin vanliga plats i rummet.

Jag visste ju att G inte var hemma så provade att knacka på hos F men hon var inte där. Grejen är ju att man kan gå ut ur huset och till receptionen och få ett tillfälligt nyckelkort så man behöver inget kort med sig ut men jag var inte säker på om receptionen skulle vara öppen eftersom jag inte sett någon där när jag tog en kvällspromenad. Som tur var så fick jag låna ett kort av den bussigaste amerikanskan så jag gick ner och med bara mina sockor på fötterna. Eftersom han i receptionen hade problem med att aktivera korten så blev det ett antal rundor upp och ner. Tillslut hade han lyckats aktivera det tillfälliga kortet och jag tog mig in i mitt rum och kunde hämta mitt eget kort. Som givetvis inte fungerade då Hade ett missat samtal från G och ringde upp henne men då klev hon just in genom dörren och kunde följa med mig som sällskap. Ett antal vändor blev det tills han lyckades aktivera det men då hade jag i alla fall mina skor på mig.

Men nu återstår ett problem, förut har jag kunnat låsa upp dörren genom att sätta i kortet två ggr. Det går inte nu utan dörren är alltid låst vilket innebär att jag alltid måste ha kortet med mig. Nu har jag satt en liten post-it lapp på dörren som påminnelse, får väl se hur det går.

Inga kommentarer: