lördag 19 mars 2011

Wicklow mountains igen

Återigen var det dags för ett besök i County Wicklow. Det har blivit en favorit, lite för att det är så tillgängligt och nära Dublin men också för att det är otroligt vackert. Man kan inte låta bli att tycka om den idylliska naturen som dyker upp i massvis av filmer. Vi åkte förbi sjön där de spelar in vatten-scenen i P.S I love you, genom byn och förbi torget där de spelat in en del av Michael Collins och överraskande nog fick jag veta att tv-serien The Tudors (som handlar om den brittiske kung Henry) spelats in i Wicklow.

"I tell you, I have signed my death warrant"
Michael Collins kända ord som han sa när han skrev under fredsavtalet med England och tretton månader senare avrättades han av politiska motståndare.
Man kan säga att hela dagen gick i filmens tema. Som guiden själv sa, man hade inte kunnat tro att man skulle få höra om Julia Roberts kärleksliv på en busstur genom Wicklow. Men nu har jag lärt mig att irländarna tycker Julia Roberts irländska accent i Michael Collins är den värsta någonsin och att hon bröt sin förlovning med Kiefer Sutherland på The Shelbourne Hotel i Dublin. Om det nu var någon annan än jag som missat det så vet ni nu. 

Se har jag också fått lära mig av guiden hur man säger "jag är kall" - Tá sé fuar. Det är ett användbart ord om man bor i ett irländsk hus, även för turister. Jag tänker mig att det kan komma till användning under vårens resa om man skulle hamna i Donegal eller Mayo där många bara vill prata iriska. Även en vår/sommarnatt kan det bli kallt i husen här så jag memorerar frasen. 









Inga kommentarer: