fredag 15 april 2011

Engelska

Jag vet redan att G inte anser att amerikanare pratar engelska. Det bestämde hon sig för så fort hon märkte att de inte förstår alla ord när vi andra pratar med varandra. Annars brukar man ju till exempel skilja på brittisk engelska och amerikansk engelska men enligt henne borde det inte ens kallas engelska. Det är ganska underhållande bara att lyssna till de här funderingarna men det blir bättre.

Igår pratade vi om en av hennes språklektioner där de diskuterat uttal. Plötsligt säger hon att hon tycker synd om folk som åker till England på utbyte "för där pratar de ju inte riktig engelska och de får allt att rimma fast att det inte borde rimma". Jag älskar den irländska dialekten men inser ändå att de flesta andra människor räknar den brittiska engelskan som standard. Men inte i G:s värld där jag är lyckligt lottad som kommit till Irland och får lära mig riktig engelska ;-)

2 kommentarer:

Malin sa...

Så nu har jag läst ifatt lite i din blogg :D Hade tappat bort adressen men nu så... Jättekul att läsa om vad du har för dig och jag skulle egentligen kunna kommentera nästan varje inlägg, men gör såhär istället:

Härligt med G.s inställning om engelskan, underbart gott pluggsnacks, är mkt avis på t-shirtväder och kämpa på med slutspurten för snart kommer du HEM! :D

Elisabeth sa...

Tack, ja det är verkligen slutspurten! Snart så ses vi och får passa på att utnyttja tiden innan du åker. Tur du inte är borta lika länge i alla fall ;-)