fredag 22 april 2011

Svenska

Jag skickade ett meddelande till G och får svar på svenska. Hon är riktigt duktig på det till och med, så länge hon får skriva och slipper uttala ;-) Jag var så nöjd med att få skriva på svenska!

Sen inne i stan gick jag på Bachelors walk för att komma till Tesco på Henry street. Bachelors walk är ingen väg man gärna tar en lördag såhär i april när det är fullproppat med folk. Jag blir tokig på folk (läs: turister) som inte lärt sig att en hel familj/ett barnvagnssällskap/ett gäng shopoholics med tio påsar i var hand inte kan stanna helt mitt på trottoaren helt plötsligt. Om det inte vore så uppenbart på språket och kläderna så vet man att de inte är härifrån eftersom de inte ens säger sorry efter att de orsakat ett smärre kaos. Här säger man faktiskt ursäkta även om det inte är ens eget fel :-) Men det var inte dit jag skulle komma, det var ingen överraskning att det var mycket turister där. Överraskande nog så hörde jag däremot mer svenska än engelska vilket blev en chock.

Vad har hänt, är halva Sveriges befolkning i Dublin över påsk? Finns det några kvar hemma? Det var lite trist dessutom, det kan bli för mycket svenska när det inte längre känns som man är utomlands!


Jag hittade blåbär till bra pris. Mums!
Innan jag begav mig ut på stan så pratade jag på Skype med familjen + farmor och farfar. Det var roligt att få se farmor och farfar på webbkamera och vi kunde prata lite också även om det var lite halvtaskigt ljud.
Det är väl bäst att jag tillägger att det var såklart roligt att se mamma, pappa och lillebror också men det har jag vant mig vid :-)

2 kommentarer:

Farfar & Farmor sa...

Hej
Det var roligt att kunna prata med dig på Skype. Örjan har krattat skräp på gräsmattan runt huset så ny är det snyggt här igen nu när det blir sommar och sol.
Vi har perfekt solskensväder här, säkert lika bra som i Dublin.
Ha det så¨gott hälsar Ormsjö borna

Elisabeth sa...

Hej!
Vad bra att han har gjort det fint efter vintern.
Vi hade fint väder i fredags och lördags men nu sen igår hardet varit grått och lite kyligt.
Ha det så bra ni med!