torsdag 3 februari 2011

Gnälligt inlägg

Efter en dag som började bra och sen en lektion med min favoritlärare så kändes det här som en riktigt bra dag. Det gick över ganska snabbt efter middagen. Men det känns så trist att börja gnälla så jag tar den roliga delen först.  

Man ska inte vara en besserwisser och jag försöker att inte tänka nedlåtande saker. Men idag var irritationsnivån så hög att det inte gick att låta bli. Det som gjorde vår kväll lite bättre var att amerikarna gav oss några saker att skratta åt efter att ha gjort oss på dåligt humör resterande tiden.
  1. De kunde inte stava Budapest utan var säkra på att det hade något med buddha att göra så det borde vara ett H med i stavningen.
  2. De trodde seriöst att de är engelskspråkiga i Ungern. Killarna tyckte att tjejerna borde gjort mer research för de vill åka någonstans där de pratar engelska. Vi borde kanske tipsat om att de i så fall bara har England, Skottland, Wales och Malta att välja på då. 
  3. De funderar på att ta ett "buddhist bath" i Budapest. Vi antar att de hört om ett turkiskt bad och antagligen förväxlat det. Eller så finns det något religiöst buddhist-bad där som vi inte har en aning om.  
Det är egentligen en massa saker som irriterat men idag blev lite droppen. Jag och irländskorna åt middag i köket när vi hör att amerikanskorna står i hallen och pratar om att vi satt där. Strax därpå dök fem amerikanska killar upp (som vanligt eftersom tjejerna brukar laga mat åt sina killkompisar så vårt kök är populärt). Bara det känns lite ohyffsat, de kan ju i alla fall höra efter om det är okej med oss. Vi säger alltid till även om vi bara har en eller ett par människor över och särskilt om någon annan är i köket.
Ännu mer irriterande är det att varje gång de varit här så har mitt och F's internet slutat fungera så sist började vi misstänka att det beror på att så många använder det. Vi bor sex personer i lägenheten och det är väl inte så kosntigt om internet inte klarar av det dubbla om alla surfar på en och samma gång. Och mycket riktigt, mitt internet fungerade inte på hela kvällen. Tre timmar tog det tills det började fungera. Jag fick gå till datahuset för att komma åt skolarbetet jag behövde läsa på om. Det som gör mig irriterad är att jag inte hade behövt det om de bara kunde gå därifrån eller om några kunnat vara offline. När jag sa till att mitt internet inte fungerar när alla de är online i vår lägenhet så skrattade killarna, sa något i stil med att "jaha, så vi stjäl erat internet?" men ändå de vägrade logga av eftersom de skulle boka hostel och tågresor. Tjejerna som faktiskt bor här tyckte bara att det var ju tråkigt men de var ju faktiskt tvungna att boka...
Det var ju inte så mycket att göra åt ikväll men vi bestämde oss i alla fall för att prata med amerikanskorna när de inte redan har gäster här.

Ett annat irritationsmoment har varit att de inte har några egna grejer och de vet att de tar våra bestick och tallrikar men struntar ändå i att diska upp efter sig. Vi har sagt till men de bryr sig fortfarande inte. Så nu diskade vi upp våra grejer, har ställt undan det mesta på rummen och så har vi markerat med lappar på det som är kvar. Det känns ju helt galet att man ska behöva hålla på så med vuxna människor.
Tyvärr så saknas en massa bestick och när vi frågade amerikarna om de hade något på rummen så började deras killkompisar lägga sig i och fråga om vi trodde att de stal saker. Väldigt moget sätt att ta det på. En av tjejerna har dessutom haft sönder en av G's tallrikar, hon tappade den i golvet. Så vi får väl se om det dyker upp bestick och en ny talltrik.   

En bild från häromdagen bara för att avsluta det gnälliga inlägget lite roligare.

 

Inga kommentarer: