måndag 4 oktober 2010

De irländska bussarna

Nu när jag inte har SL att irritera mig på så har jag hittat något annat som kan fylla det tomrummet - den irländska busstrafiken. Fast än så länge har jag inte kommit upp till samma nivå av ogillade som jag har för SL. Jag tror att det är för att allt blir lite charmigare här när man vet hur irländarna är, sen är det nog lite nyhetens behag. Om ett par månader kanske jag tycker det här är värre än SL.

Här kan man inte förvänta sig att bussarna ska gå i tid, man kan inte ens förvänta sig att den bussen du tänkt ta faktiskt kommer gå. Det är inget att oroa sig för om man bara ska åka i city centre eller ut mot campus för det går (oftast) bussar tätt inpå varandra så då spelar det ju ingen roll. Det blir lite jobbigare om man sitter i Enniskerry (liten ort i Wicklow) och väntar på den enda bussen som ska gå den timmen och den inte dyker upp. Det är inte roligt efter mer än en timme när man upptäcker att varken den bussen eller bussen som skulle gå timmen efter dyker upp. Taxi är väldigt bra!

Om/när bussen dyker upp så gäller det att vifta. Vi lärde oss det den hårda vägen den första dagen vi hade handlat på oss mat och skulle åka hem. Med matkassar i båda händerna och vana vid att bussen stannar såg vi vår buss susa förbi.

När man kommit på bussen gäller det att kunna betala i jämna mynt, och bara mynt accepteras. Om du betalar för mycket får du ett litet kvitto och kan gå till stora bussterminalen och få tillbaka pengarna. Men att få tillbaka runt 2 kr känns inte riktigt värt det besväret. På nattbussen måste man betala hela 5 euro i mynt, och man kan inte använda sitt vanliga busskort här så även om jag på dagtid bara drar mitt kort så får jag betala i mynt på nätterna. Eftersom det är 5 euro var man än åker och en taxiresa till campus kostar runt 12 - 14 euro så är taxi väldigt uppskattat om man är flera som ska hem.

Fast det är fortfarande roligt att åka dubbeldäckare.

Inga kommentarer: