måndag 11 oktober 2010

Olikheter

G var så snäll och lagade mat ikväll, det blev väldigt god pasta vilket enligt henne själv är det enda hon kan laga. Jag börjar förstå varför efter att vi diskutera mat...

G säger något i stil med: Hon som bor med mig brukar ha i äpplen när hon gör hamburgare.
Vi: Har du någon på ditt rum?
G: Alltså hon som bor med oss i mina föräldrars hus.
Vi: Hon som bor med er? Vad då bor med?
G: Ja alltså hon som hjälper till med saker. 
Vi: Har ni en hushållerska?
G: Ja. Hon gör jättegod mat.

Efter det satt vi och pratade om de olika maträttena G:s hushållerska gör och nu är det inte bara G som saknar hennes mat här. Det roligaste med att umgås med C och G är att vi verkligen kommer från så olika ställen. En sydstatstjej, en irländska som vuxit upp här och i Dubai och så jag. Det är en ganska spännande kombination, ibland blir det väldigt roliga samtalsämnen och funderingar. Som tillexempel skolklädseln under gymnasiet. Det är svårt för G att förstå hur vi gick i mjukiskläder och tofflor på Fria medan de kunde bli avstängda om de kom in på skolområdet i en jacka som inte tillhörde skoluniformen för det kunde förstöra skolans rykte.  

Jag gillar verkligen Skype och det blir bara bättre när jag fått fler att använda det. Jag är lite missnöjd eftersom det hakade upp sig när jag pratade med mamma, internetanslutningen har varit dålig idag. Men sen ordnade det till sig så jag kunde äntligen prata med Lina igen och tack vare Emil har jag nu fått se hundarna, en katt, och tvn som visade Ullared. Med Håkans och Emils röst i bakgrunden sen så kändes det som att jag satt med i vardagsrummet ;-)

Inga kommentarer: