onsdag 6 oktober 2010

Inspirerad

Jag vet att jag säkert tjatat om min straffrättskurs men den är så himla rolig, mycket tack vare att läraren är den bästa jag någonsin haft. Han är intressant att lyssna på, kunnig och hysteriskt rolig. Han började kursen med att säga att det han vill att vi ska ta med oss från den kursen är en passion för ämnet. Till en början var det han som pratade och alla satt tysta och lyssnade, nu har han börjat ställa frågor och får folk att ta ställning till olika saker. Som, vad skulle du säga till din klient här? Eller som idag när han lade fram hur rätten ser ut på ett visst område och säger att så här ser det ut nu när the Supreme court ska besluta om det, hur skulle DU göra?

Läraren har bara hintat om att han varit delaktig i några fall han nämnt. En annan lärare sa rakt ut att straffrättsläraren hade hand om ett stort viktigt fall så nyfikenheten var väckt och google är väldigt användbart då ;-) Han är tydligen en riktigt bra barrister, dvs. en advokat som har rätt att föra talan i domstolen. Men dessutom har han skrivit böcker, är med i radioprogram, har en krönika i en stor brittisk tidning m.m. Och ändå hinner han undervisa.
Plötsligt förstår jag varför hans lektioner är lagda så knasiga tider, inte konstigt om han har så fullt upp.

Jag är så nöjd med att jag ska ha honom efter jul igen i civilrättskursen. Det är roligt med folk som är så passionerade och brinner för sitt yrke, det smittar av och man blir inspirerad. Jag skulle kunna fortsätta gräva ner mig i det irländska rättssystemet bra länge bara tack vare honom.     

Inga kommentarer: