lördag 16 oktober 2010

Juridiknördar är vi allihopa

Jag vet att man lätt blir lite juridiknördig efter att ha pluggat ett tag. Man får en humor som ingen annan riktig förstår och man blir exalterad över rättsfall utan att kunna förklara för någon icke-jurist vad som är så stort med ett visst rättsfall.

Men här har jag lärare som är så juridiknördiga att man till och med själv inser hur nördigt det är.
En lärare skojade för någon helg sen om att han skulle släppa iväg oss mot bail (borgen) med villkoret att vi hade en trevlig helg. Den läraren drar alltid en massa skämt i den stilen som säkert ingen annan tycker är roligt, men vi är ju lika juridiknördiga vi och skrattar gott. Jag trodde att den här läraren var värst men icke, det finns en som slår honom... 

När man läser EU rätt så går det inte att undvika rättsfallet Van Gend en Loos, det är ett viktigt rättsfall och jag tror nog att alla jurister känner igen namnet. Van Gend en Loos är ett företag som har lastbilar. Igår började läraren i EU rätt att prata om hur man känner om man ser sin idol och hur man gärna vill ta ett foto för att minnas en sån stor händelse. Sen visade han oss en bild på honom själv poserandes framför en lastbil med texten Van Gend en Loos på. Kan det bli mer juridiknördigt än så?

3 kommentarer:

Mamma sa...

Ja du Elisabeth vad är det du ger dig in på???????????????

Elisabeth sa...

Ja man undrar ibland ;-)
Fast jag får väl se till att ha ett liv utanför juridik, jag är tveksam om de här två faktiskt har det.

Marika sa...

Jojomän, det namnet känner jag mycket väl igen :-)