tisdag 5 oktober 2010

Tiden

Det är konstigt hur snabbt tiden går!
För exakt en månad sen vid den här tiden lämnade planet Arlanda.
Om 23 dagar (japp, jag har räknat) kommer Sussie, Stefan, Daniel & morfar.
Om ungefär två och en halv månad är det jul och jag flyger jag hem. Jag har lite resplaner som ska hinnas med och förhoppningsvis lite mer Sverige-besök så plötsligt känns det som att tiden kommer gå väldigt fort.

Den här månaden firar jag idag med svenskt kaffe ;-) Igårkväll hörde vi ett ljud i hallen vid tio-tiden på kvällen och G sprang ut för att kolla, då hade de från receptionen lämnat två lappar om paket. Konstig tid för det men eftersom de har nattöppet kunde jag springa ner och hämta paketen. Tack mamma! :-) Det är så roligt att få brev och paket är ännu bättre. Svenskt kaffe, en supergod lakritspipa (har konstigt nog längtat efter lakrits), min varma sköna morgonrock, nässpray och alvedon m.m... Det var ett väldigt bra paket! G och C vill hälsa till mamma att det var väldigt gulligt.   

Lite bilder från i Söndags

The quays på norra sidan om Liffey. En "quay" är den biten av hamnen där båtar kan lägga till. Längst båda sidor av Liffey har gatorna (alla gator utom tre) fått namn som slutar med just quay. Så när Dublinborna pratar om att t.ex. bussen åker längst the quays så menar de gatorna längst med floden.

En av alla broar över Liffey

Jag gillar historien om hur Ha'penny Bridge fick sitt namn. Från början hette den Wellington Bridge efter the Duke of Wellington men det ändrades till Liffey Bridge, vilket är det officiella namnet. Innan bron byggdes fanns det sju färjor som korsade floden men färjorna var i dåligt skick så mannen som skötte färjorna blev tillsagd att antingen fixa båtarna eller bygga en bro. Mannen valde att bygga en bro och fick tillåtelse att ta en avgift på "a ha'penny" (en halv pence) från de som gick över bron. Ett tag var bron känd som Penny Ha'penny eftersom avgiften ett tag höjdes till en och en halv pence.     

O'Connell street 

Inga kommentarer: