söndag 3 oktober 2010

Queen of Tarts

Vi var på National museum of Ireland och efter det tog vi en matpaus på Queen of Tarts. Det stället är fantastiskt! De har så goda pajer, jag åt en med soltorkade tomater och getost, men de har också bakverk som ser otroligt goda ut. Dessertpajer, cheesecakes och en massa annat så när man ska unna sig fika så vet jag var jag tänker gå.
Det är lite lustigt med namnet eftersom tart både är paj men även en tjej som klär sig/beter sig utmanande. Vissa lexikon beskriver det lite värre än så men jag håller mig till det snälla varianten ;-)
Irländarna är bra på det här med att komma på lustiga namn på saker. För att fortsätta på tart temat så finns det en känd staty i Dublin som ska föreställa Molly Malone (en kvinna i en känd irländsk sångtext) men den har diverse smeknamn: "The Tart With The Cart", "The Dish With The Fish", "The Trollop With The Scallop(s)", "The Dolly With the Trolley" och "The Flirt in the Skirt". Alla ganska roliga eftersom statyn föreställer en fiskförsäljare med en kärra.

Dagens shopping var lite tragisk, jag köpte ytterliggare en storförpackning med näsdukar men kryddade inköpet med något nytt eftersom jag hittade hostmedicin på Boots. Roligare saker kan man ju köpa ;-)

2 kommentarer:

Mamma sa...

Hej
Hoppas att paketet har kommit, har du köpt den irlänska boken (var det med olika talesätt eller)som vi såg på en turistshop??? Vi hörs i kväll.

Elisabeth sa...

Hej mamma
Är hemma för lunch nu och inget paket än! Men de brukar komma på em så får se efter sista lektionen.
Nej, köpte bara boken om vad folk har hört andra säga för knäppa saker. Men funderar på den boken!
Kram