måndag 13 september 2010

Black monday

Är trött efter första dagen i skolan men kurserna verkar bra, det är bara att hoppas att resten av veckans kurser känns lika bra.

Idag är det Black monday, det är första måndagen på terminen och enligt tradition ska man strunta i föreläsningarna (fast det märktes inte på mina lektioner, juristerna kanske inte är de första att göra något sånt) så studentbaren har serverat alkohol sen i förmiddags. Campus har varit fullt av stupfulla studenter och vakter har gått omkring och hällt ut alkohol som folk gått omkring med trots att det är olagligt att gå omkring med det helt öppet. Mycket sprit har hällts ut och det stinker alkohol över hela campus. En irländare jag pratade med som jobbar i mitt housing office sa att jag skulle vara glad för det här husområdet är det lugnaste. Tur det för jag är helt slut, ska sova strax och jag behöver min skönhetssömn utan några störande moment utanför ;-)

Nu är det ju litteraturköpdags hemma också, jag kan muntra upp er som ska köpa böcker hemma att det plötsligt inte känns så dyrt längre. Kollade på en bok idag som jag verkligen behöver och den kostar 89 euro och enligt killen i bokaffären är det en av de billigaste juridikböckerna de säljer. Jag är fortfarande i chock, jag trodde inte att en bok kunde kosta så mycket. Tack och lov sa en lärare att vi inte behöver köpa några böcker i hans klass utan vi ska klara oss på föreläsningar, han sa att "in these troubling times" är det lika bra att spara på det man kan. Man märker inte så mycket av läget själv som student men det är på nyheterna  och det pratas om i skolan och bland irländare ute så det märks att det nog är tufft för en hel del. Arbetslösheten är stor och det är många yrkesgrupper som inte anställer alls nu. För irländarna kostar college så egentligen är jag tacksam över att allt jag har att gnälla över ekonomiskt är hur dyra böckerna är.

Förutom att jag nu vet vad Black monday är och vad som menas med dyr litteratur så har jag också utvecklat mina språkkunskaper till att kunna uttala polis på iriska ;-)
Den nationella polisstyrkan heter nämligen Garda Síochána och en polisman är en garda (uttalas som det ser ut GAR - dah)  medan flera poliser heter Gardaí (uttalas gar - DEE). Iriskan är det mest ologiska språket när det gäller uttal, vi körde ordlekar med irländarna i lördags och vi skulle uttala olika ord som de skrev ner. De hade hysteriskt roligt, nästagång tycker jag att vi ska köra svenska ord. Tack och lov för irländska romaner, jag lyckades gissa rätt på namnet Niamh bara för att jag känner igen det från en bok - vem skulle annars gissa på att det uttalas Neeve?

2 kommentarer:

Marika sa...

Det är samma med böckerna här i Canada. Helt galet. En bok går lugnt på över 100 dollar. Trodde jag skulle avlida när jag hörde det. Dock behöver de inte köpa lika mycket böcker som vi hemma, så i längden tror jag inte att det är dyrare för dem. Jag behöver inte heller några böcker till mina kurser. Skönt!

Elisabeth sa...

Nej nu har jag haft ett par till kurser som startat och det verkar somatt maninte behöver köpa där, så det kommer nog jämna ut sig tror jag. Man blev ju bara oroad först eftersomjag tänkte påhur många böcker vi får fixa hemma. Nu är jag lite lugnare ;-)