torsdag 9 september 2010

Orientation day

Hela dagen igår var full av olika informationsgrejer. Man får se en massa, testa lite grejer (jag testade bågskytte t.ex) och man får en himla massa goodiebags fulla av saker. Vår lunch fixades tack vare det, gratis nudlar som vi fixade hemma hos en av de andra svenska juristerna. Tydligen blirdet mer om två veckor, den här veckan är bara Orientation week med lite allmänt info och sen kommer Freshers' week när man kan prova på olika sportklubbar och societies.

En rolig grej var välkomstceremonin med rektorn och några lärare. Alla fick stå upp i aulan och så gick de in på en rad till högtidlig musik, alla klädda i cape. Kändes väldigt mycket som Harry Potter, särskilt när alla sen fick en halsduk i skolans färger.

Rektorn
Vi skulle ha gått på en grillfest på campus men bestämde oss för att åka in till Temple bar och käka middag istället. Efter det hamnade vi först på en pub där en väldigt onykter irländare undrade om jag inte ville dansa med honom utanför mitt på gatan, väldigt lockande men vi fortsatte vidare ändå ;-) Hamnade på en annan pub som hade sittplatser och spelade livemusik (mamma och pappa: precis mitt emot det mexikanska stället). Sen fortsatte vi till festen som InternationalLife Dublin och Erasmus ordnade på ett ställe vid St Stephens green. Träffade massa studenter där, både irländska och utbytes och alla kom inte från UCD så det var roligt att träffa folk från andra universitet. Nattbussarna går bara torsdag - lördag verkar det som så det blev taxi hem, tur nog är det en del som också bor på campus så igår kunde jag dela taxi med en av dem. Jag åkte taxi i onsdags kväll och det var inte farligt dyrt alls men nu hade vi hört att de ökar kostnaden på natten, men det slutade på 12 euro vilket är helt överkomligt att dela på.
När man kommer till campus är det vakter ute på området och för att ta sig in till mitt husområde måste jag gå genom ett par grindar med vakter, de verkar ha tråkigt för de är väldigt trevliga och pratglada. Känns skönt att allt är upplyst och att det alltid finns folk vakna. Till och med mitt housing office som ansvarar för husen där min lägenhet ligger är bemannat dygnet runt.   

Så här ser köket ut, enda trista är att de håller på och avslutar ett bygge (där rätt många studenter skulle ha bott, de får bo på annat ställe ett par veckor) precis utanför så utsikten är sådär just nu.

Inga kommentarer: