onsdag 22 september 2010

Det här med mat...

Igår kväll var jag på den där Buddy social grejen, det var roligt att träffa lite mer nytt folk. De bjöd på kaffe/te, vattenflaskor (tacksamt eftersom vattnet i kranen inte är särskilt gott), smörgåsar och små mina bakelser. De kommer ordna en middag i oktober men sen är det meningen att man ska mötas upp i de smågrupperna man blev indelade i, det känns som att vissa i min grupp var lite underliga men ett par var trevliga sådet blir nog bra. 

Imorse hade vi "coffee morning" (bryggkaffe smakade väldigt gott!) för oss utbytesstudenter som läser juridik och nu känns det som att många har börjat bli mer sociala och vågar prata för plötsligt blev vi en liten grupp som satt och pratade långt efter att kaffestunden var slut. Det känns bara roligare och roligare nu när man börjar lära känna folk och särskilt andra jurister eftersom chansen är rätt stor att man i alla fall har någon klass tillsammans. Till kaffet som alltså serverades runt kl 10 vilket jag nästan räknar som frukosttid serverades donuts med sockrig glasyr på, vilket i och för sig inte hindrade vissa av killarna som lätt fick ner tre - fyra stycken som frukost.

Det här med mat är ganska fascinerande på campus och man kan hitta det mesta här.
På matbutiken Centra store har de en avdelning där man kan köpa mat som de gör ordning där: sallader, varma baguetter där man väler fyllning och grönsaker själv, pizza, bagels, friterade saker, korvar m.m. Likadant på ett av caféerna där man dessutom kan köpa våfflor och full irish breakfast (korv, bacon, ägg, toast).

På main restaurant (det huvudsakliga matstället här) kan man tydligen köpa soppor och olika varma rätter men där har jag aldrig varit inne så jag vet inte vad de serverar för typ av mat förutom pommes frites för det tipsade en irländare mig om att de säljer. Men jag har hittat bättre lunchalternativ så har inte kollat upp det tipset ;-)

Sen finns det en restaurang som säljer smörgåsar och burritos billigt. Man kan välja på hur mycket som helst och det är mättande, särskilt burritos eftersom man får ett stort tortillabröd med en risblandning i botten och sen väljer man själv fyllning, salsa och sås (t.ex guacamole) och sen får man tortillachips till. Kön till smörgåsarna är hur lång som helst men inte till burritos, irländarna verkar gilla sina kalla luncher.
På samma ställe har de en fantastisk juice- och fruktbar där man kan välja sin egen juice, smoothie, yoghurt med färska frukter eller bara frukter. Allt är jättefräscht och ser nyttigt ut men lite otippat kan man dessutom köpa en shake med donuts eller valfri chokladgodis. Vem dricker en milkshake med donut i?

Sen finns det en massa kaffeställen, mest Insomnia, och sen på vägen hem till mig finns Zumo, där man kan köpa jättegoda fruktsmoothies.     

Mellanmål hemma, den ska tydligen vara full av vitaminer så jag satsar på det mot förkylningen

Inga kommentarer: