fredag 17 september 2010

Första skolveckan är över

Nu är första riktiga skolveckan över och överlag är jag väldigt nöjd med kurserna och föreläsarna. En av föreläsarna är en förvirrad liten fransman som inte kan hålla reda på vilken ordning han ska ta upp saker så det blir ostrukturerat, sen är det föreläsaren som jag hade idag och han är bara tråkig att lyssna på... Annars är de andra föreläsarna bra att lyssna på och de är rätt roliga också. Det är annorlunda med allt fokus på rättsfall och även processen i domstolarna blir helt främmande eftersom de har jury här. Men man börjar komma in i det så om ett tag är man nog van.

En annan sak jag lärt mig är ytterliggare ett ställe att hålla sig borta ifrån. Förra lördagen pratade de irländska tjejerna jag åt middag hos om Limerick, vet inte varför vi kom in på det då men de sa i alla fall att om man ska åka dit så ska man ta på sig en skyddsväst. Det är tydligen mycket mord och knivöverfall där, vilket min lärare också påpekade i veckan när vi diskuterade ett rättsfall om ett mord på en nattklubb i Limerick. Så Limerick ligger inte på min topp 10 lista över platser jag vill se på Irland.

Erasmus föreningen här på skolan har skickat ut information om aktiviteter som ska ordnasunder hösten. Allt låter jätteroligt såjag hoppasatt man får plats på så mycket som möjligt. Det är resor till Wicklow, Galway och Belfast. Sen är det en skattjakt runt Dublin där man ska lösa olika saker och sen avslutas allt på en pub för en festkväll. Och sen ordnas "Come dine with me" (ett program som sänds här, ungefär som Halv åtta hos mig hemma i Sverige) där man delas upp i olika grupper och ska fixa förrätt, huvudrätt eller dessert.

Nu när jag gick hem träffade jag den sociala vakten här utanför så nu har jag diskuterat helgens planer och han tyckte att the day of rest var en utmärkt dag att plugga på om man måste och att jag bara skulle ha roligt annars. För that's the way to do it.  Det är lika bra att följa det rådet så nu ska jag inleda helgen med tacosmiddag en bit ännu längre söderut hos två av svenskarna som inte pluggar juridik.   

Inga kommentarer: