lördag 25 september 2010

Wicklow

Imorse bar det iväg på Erasmusföreningens första resa till County Wicklow, söder om Dublin. Vi tog inte vägen som jag åkte med mamma och pappa så det var tur att jag redan fått åka den vägen eftersom den är betydligt finare men inte så smidig för bussarna kanske.

Första stopp var the Great Sugar Loaf, ett av bergen i området.


Bergen är ganska små, vi kunde ta oss upp till toppen ganska så snabbt. Ingen hade riktigt räknat med att det skulle vara så brant att vi behövde klättra så alla hade inte skor eller kläder för det men det gick ju bra ändå för alla kom både upp och sen ner igen ;-)





På toppen fick vi whiskey och hann njuta av utsikten över Irländska sjön.




Sen fortsatte vi till Glendalough, ett gammalt munkkloster som ligger vid två sjöar (därav namnet som betyder just dalen med två sjöar).









7 kommentarer:

Mamma sa...

impabVilka fina bilder du har tagit, ni hade även tur med vädret.

Mamma sa...

Du när jag skulle skriva i koden hamnade den på fel ställe, man får skylla på att det är söndag morgon

Elisabeth sa...

Du får skylla på det :)
Ja vi hade bättre tur med vädret igår än vad vi hade!

Bror sa...

Nu känner jag mig petig igen. Men med nära tillgång till Wikipedia (den allsmäktiga kunskapskällan) så säger den att "whisky" är skottsk engelska medan whiskey är irländsk engelska ;)

Dagen fråga blir då också, vad betyder ordet "whiskey"? Eller "uisce beatha" som det heter på gaeliska (eller irländska som du sa de kallade det, hehe) ;)

Elisabeth sa...

Ändrat!
Jag fick för mig att det var tvärtom, men man kan ju inte veta allt heller (inte ens jag).

Det är väl "Livets vatten"? Och nu var jag tvungen att googla det för att se att det stämde, vill ju inte ha fel igen.

Jag har bättre koll på Guinness nu faktiskt ;-)

Bror sa...

Correct! Ten points to Gryffindor... eller nått. Dom har en sund inställning till vatten. Tänk om det där vattnet ändå fanns på kran ellet petflaskor på 7/11 ^^

Elisabeth sa...

Tack, äntligen hade jag rätt ;-)

Med tanke på hur deras vatten i kranen smakar så förstår jag att mab vill ha något annat vatten!