måndag 27 september 2010

Jag är inte dum, jag tänker bara lite långsamt när det gäller datorer

Idag fick jag lära mig att det var väldigt vanligt förut att irländare hade pengar på konton utomlands för att slippa skatt. Enligt min lärare är det lika irländskt med utlandskonton som St. Patricks Day och Guinness ;-)

Det är i och för sig samma lärare som själv sagt att hans bild av en skum person (dvs kriminell) är någon i träningsoverall och gympaskor så jag vet ärligt talat inte om man ska lita helt på hans beskrivningar av folk. Den beskrivningen stämmer in på hälten av killarna i klassen och även bland killarna på vissa uteställen (fast enligt bror skulle det nog vara kriminellt att gå ut i mjukisbyxor så det stämmer ju i så fall).

En av tjejerna i min lägenhet har flyttat nu, hon bodde bara här tills byggarbetet skulle bli klart i huset intill och nu är det äntligen färdigt. Inte för att jag vill bli av med henne men nu kan jag få sova ut och slippa vakna till ljudet av maskiner även under helgen. Men summan av kardemumman är i alla fall att hon har flyttat ut och en väldigt trevlig irländska flyttade in igår. Idag när vi fixade i köket undrade hon om jag visste hur man skulle få internet att fungera, vilket jag borde minnas eftersom jag hörde vad tjejen från receptionen svarade att jag skulle göra. Men sen överlät jag det till någon som var mer lämpad att fixa det (pappa) och nu var det helt omöjligt att minnas... Jag tror att jag lyckades säga rätt på var hon skulle klicka sig in men efter det hittade ingen av oss hur man skulle fixa internet. Vi verkar vara lika otekniska båda två så jag behövde inte skämmas alltför mycket i alla fall. Så jag fick säga till henne att hon kanske skulle gå ner och höra i receptionen vilket hon gjorde och sen fungerade det tydligen. Jag borde kanske lära mig något av det här, som att det kan vara bra att komma ihåg hur jag ska göra något även om jag får hjälp med det. Fast om mitt internet plötsligt slutar fungerar så kommer jag göra det mest logiska och slösa pengar på utlandssamtal hem, pappa lyckas ändå alltid mycket bättre med sånt än vad jag gör ;-)

Inga kommentarer: