söndag 12 september 2010

Första helgen

Det är lite konstigt att jag har varit i Dublin en vecka nu. Första hela helgen var toppen och nu är jag ganska trött efter en fullspäckad vecka.

Är sugen på riktigt kaffe nu! Fast vi har en en super-vattenkokare som kokar upp vatten på nolltid, det är alltid något...
Igår följde jag med en av mina amerikanska lägenhetskompisar och hennes amerikanska vänner till Dublin Writers Museum och sen gick vi runt på stan innan vi åt lunch på Eddie Rocket's. Lite lustigt är det att av att alla ställen i Dublin så valdes en amerikansk diner och innan vi ens gick dit blev jag förhörd om det var amerikansk eller irländsk typ av hamburgare, om priserna var som i staterna... ;-) Men gott var det och vi hade väldigt roligt när vi jämförde fördomar och hur det egentligen är i respektive land. Efter det sprang jag in på HM innan jag tog bussen tillbaka hem för att fixa iordning för kvällen.

Jag gillar papperspåsar, här får man nästan alltid det så jag är nöjd. Det finns tydligen en lag som gör det dyrare med plastpåsar.
En av de andra juristtjejerna hyr ett rum i ett hus med tre irländskor så vi åt supergod middag (lasange och cheesecake till efterrätt, sånt kan jag ju inte göra eftersom jag inte har en ugn) och fick spännande diskussioner om Irland och hur det var att växa upp här. Efter det åkte vi Luas in till stan för utgång på först två mindre roliga ställen innan vi tillslut hittade ett bar ställe att dansa på.

Blev sent igår så efter en sovmorgon tog jag det lugnt hemma innan jag och en av tjejerna som också bor på campus möttes upp för en långpromenad till Blackrock för en god lunch på Cafe Java. På hemvägen hittade vi ett stort Tescos ganska nära campus, vilket var perfekt eftersom vi behövde köpa bröd. Det är svårt att hitta mörkt fiberbröd här på vissa affärer och utgångsdatumen är korta så bröd är det mest besvärligaste att handla.   

Jag lovade Lina att jag skulle visa upp shoppingfynden också och inte bara skriva om dem ;-) Så här är lite av fynden jag gjort:

Det bästa är att den är lite vattenavstötande.
Nya klänningen

2 kommentarer:

Unknown sa...

Du kan ju inte bara skriva att du shoppat utan att visa oss vad du shoppat!!

Kul att få följa dig här i bloggen när du är så långt ifrån oss, vi saknar dig redan!!

Kram Lina

Elisabeth sa...

Jag ska bli bättre på det, nästa gång ska jag visa bilder direkt ;-)

Jag saknar er också, känns jättekonstigt att inte bara kunna svänga förbi.

Du, jag har en hel anslagstavla som är helt tom så jag får plats för bilder om jag lyckas skriva ut några ;-)

Kram