fredag 24 september 2010

Culture night ikväll

Har gjort mig lite fattigare idag med ett besök på bokhandeln. Kan ni förstå att 89 euro är reapriset?


Igår ordnade skolan en tillställning för alla internationella studenter. Vi hade av någon anledning fått för oss att det skulle vara en sittning med middag och sittplatser, det var redan kl 18 så de flesta kom från föreläsningar så ingen hade egentligen ätit något innan. Det visade sig vara på exakt samma ställe där alla andra mingeltillfällena varit och återigen bjöds det på plockmat (men det var i alla fall inte smörgåsar och bakelser den här gången utan små snittar). Men det är ingen bra idé att bjuda ett gäng hungriga studenter på väldigt lite att äta samtidigt som de var mer generösa med vin, det fick man påfyllt hur mycket man ville, och baby Guinness (Guinness som shots). Några från skolan försökte hålla ett tal men folk var pinsamt fulla redan vid sju och kunde inte hålla tyst så det gick inte att höra något av talen. Det var folk från olika ambassader med under kvällen, jag undrar hur roligt de tyckte det var.

Efter åtta någon gång fortsatte ett stort gäng på runt fyrtio utbytesstudenter till bussen för att åka in till stan. Franskarna som är i majoritet tog ton och bjöd på olika franska sånger. Tack vare det började jag prata med ett par irländska killar som också började sjunga på franska och frågade mig om det var bra franska. Funderade på om jag skulle låtsas som att jag kunde avgöra det men fick erkänna att jag inte var fransk. Lika bra det för vi följde med de till en pub som hade open mic kväll med olika sångare och enligt dem var det ett plus att jag är svensk, de trodde inte att fransmännen skulle förstå skämten och stämningen (vilket stämde, fransmännen såg lite förvirrade ut). Så nu har jag fått träna på mitt uttal av sláinte och lärt en bonde från Wexford hur man säger skål på svenska.

Efter puben fortsatte vi ut för att dansa i Temple bar. En sak jag hade glömt bort från när jag var i Dublin för ett par år sedan är hur dum man känner sig när man ska gå till toaletten. De flesta klubbar har kvinnor som står där inne och dels säljer tuggummi, godis m.m. men som även trycker på vattenkranen, häller upp tvål i handen på en och räcker fram papper eller handdukar. Det känns konstigt att bli så uppassade och även om man inte måste betala så förväntar de sig dricks, vilket känns dumt om man inte har småpengar på sig.

Ikväll är det Culture night och det ordnas spelningar, museibesök och en massa andra aktiviteter runtomkring i Dublin. Så jag ska göra mig iordning nu innan jag ska möta en av tyskarna i min grannlägenhet och åka in till city centre för att möta upp med de som inte bor på campus.       

2 kommentarer:

Bror sa...

Fransmän och fransyskor kära syster, inte Franskar ;) Du börjar mer och mer likna en viss svensk kändis som flyttade till Hollywood och glömde all svenska ;P

Elisabeth sa...

Ops, såg jag inte ens själv förrän nu ;-)