lördag 18 september 2010

Wellies

Fredagskvällen blev väldigt lyckad med tacos och vin i en väldigt fin lägenhet i Kilgobbin Woods. Det tar femton - tjugo minuter från mig dit och det är som att komma ut på landet fast man fortfarande är i Dublin. Stora trädgårdar, stall, hästar som betar på ängar och ett berg i bakgrunden av allt. Och lägenheten var dessutom riktigt fräsch och modern, inte alls som jag hade föreställt mig eftersom de flesta lägenheter här håller en lite sämre standarn är vi är vana vid i Sverige. Efter middagen promenerade vi till den lokala puben och det var bara irländare där förutom vi, tillskillnad från turistfällorna som finns i centrum. Trevligt!
Medan vi väntade på min buss sen hann vi få lära oss hur man säger hej på iriska av ett gäng ungdomar och hann med att lära de säga hej och hej då på svenska. Folk här är väldigt fascinerade av svenskan.

Idag började jag och en av tjejerna förmiddagen med en långpromenad för att se hur lång tid det tog för att komma till hennes praktikplats. Efter det har vi shoppat på Grafton street och Henry street, de två största shoppinggatorna här. Idag var det en irländare som frågade om vi var från Island, som sagt är de väldigt fascinerade och försöker placera var vi kommer ifrån när de hör oss prata svenska.
Det har ösregnat idag och nu har jag fått ändra lite uppfattning omdet här med papperspåsar. Det fungerar mindre bra i regn, de går sönder då... Jag fick stå i ösregnet med påsarna i famnen samtidigt som jag försöke hålla i paraply och få upp mitt busskort som låg i plånboken längst ner i väskan. Jag kände mig mindre nöjd med det irländska vädret då. Tio minuter senare var det sol, då gillade jag det omväxlande vädret igen ;-)Paraplyet var jag dessutom tvungen att köpa eftersom mitt gamla gick sönder, jag tror att det kan bero på att jag använt det mer på två veckor än jag gjort de senaste åren.

Lina, jag lovade ju att bättra mig med bilder på shoppingfynden så bara för din skull har jag tagit en bild på dagens shoppingfynd!

Wellies låter så mycket roligare än gummistövlar

4 kommentarer:

Unknown sa...

Vilka fina!!

Dom skulle jag behövt låna idag!!

Mailar lite bilder på Diva och utedasset till dig!!

Elisabeth sa...

Utbudet av gummistövlar är mycket större här än hemma ;-)

Tack! Jättefina bilder!

Marika sa...

Vansinnigt fina stövlar! Själv planerar jag också att införskaffa ett par (det skall tydligen vara vansinnigt slaskigt här på vintern), så jag hoppas att det finns lika moderiktiga här!

Elisabeth sa...

Marika, du får rapportera om stövelfynd sen ;-)
De här köpte jag på Dunnes, en av de billigaste affärerna så jag var förvånad att de hade så många olika att välja mellan.