lördag 25 september 2010

Kultur

Kulturkvällen igår var väldigt bra organiserat, man kunde besöka hur många ställen som helst och de hade en gratis buss som gick runt en slinga så man kunde hoppa på och av. Vi började med ett besök på vackra Trinity college och såg på Book of Kells i deras otroligt häftiga gamla bibliotek. Vi var in på shoppen där och såg Trinity tröjor, det skulle man inte vilja gå omkring med här på campus för det är en en väldigt rivalitet mellan skolorna. Lärarna är noga med att slänga ur sig saker som "om man nu räknar Trinitystudenter som akademiker" så det blir ingen Trinity tröja här!



Sen var det dags för det populära Guinness Storehouse där kön var lång utanför. Man fick gratis inträde vilket var perfekt eftersom jag anar att det kan bli fler besök där (åtminstone pappa är väl sugen misstänker jag?) och nu har jag ju inte betalat den här gången så kan väl gott betala för mig nästa gång ;-) Man får smakprov på en våning och sen en pint i baren högst upp (eller läsk för de som inte kan dricka en hel pint Guinness trots att de bor i landet av Guinness). Det var väl värt ett besök och utsikten högst upp var fantastisk.









Efter det blev det ett pubbesök och jag blev uppdragen av en irländare att dansa mitt i loungedelen där alla andra sitter, irländarna är tokiga när det gäller att dansa och de kan göra det överallt! Det var en väldigt trevlig och social irländare så vi fick träffa hans gäng av kompisar och fick lite tips på saker att se på Irland så det var roligt. Han tipsade bland annat om att jag borde gå på en hurlingmatch i vår när säsongen drar igång igen och det vore faktiskt kul.

Vi träffade också ett gäng skottar som var över på en svensexa, den blivande brudgummen var utklädd till Snövit och såg hemsk ut. Men en av hans kompisar pratade jag med en hel del och han tyckte jag lät mer irländsk än svensk, med fjäsk kommer man långt så efter det gillade jag skottarna ;-)

4 kommentarer:

Mamma sa...

Minns du när du var liten och vi var i Skottland, då avskydde du skottarna och deras säckpipor så fort du såg en skotte i kilt höll du för öronen.

Elisabeth sa...

Ja tur att de inte hade säckpipor nu! Han jag pratade med var ifrån Aberdeen, visst var vi väl dit upp?

Bror sa...

Verkar ha varit en rolig dag. Tror både pappa och jag röstar för en heldag på Guinness!
Vilka är folk på bilderna förresten?

Elisabeth sa...

Anade det :-)
Har ju redan svarat på Skype så nu vet du exakt vilka de är! Jag är bra på att svara på kommentarer, inte alla som skulle göra det på Skype vet du ;-)