tisdag 28 september 2010

Köket

Det finns saker som irriterar mig när det gäller det här med att dela kök, mest rör det äcklig disk och när folk lånar saker som jag occkså behöver samtidigt. Stekpannan är tillexempel ganska så viktig i matlagningen så det blir lite jobbigt när någon annan tar den. Och ibland vill jag bara kunna gå ut i köket utan att behöva vara social.
Förutom det saknar jag att ha ugn. För tvärtemot vad skolan anser (och det är tyvärr helt seriöst) så är INTE ugn och mikro likvärdigt. Speciellt inte om mikron är så använd att man inte ser vad det ska stå på knapparna. Det är alltså ingen modern mikro där man kan laga mat, det är bara vanlig uppvärmning som gäller.

Så jag planerar för en kost under jullovet som bara kommer bestå av mat i ugn ;-) Jag tänker mig kyckling, rostade grönsaker och diverse pajer (det är i och för sig bra för kosten att det inte går att göra dessertpajer men vanliga pajer hade varit trevligt).

Men på det stora hela är det här ju bara lyxproblem. Och det finns ju fördelar med delat kök också, som nu ikväll när alla kom hem från föreläsningarna så satt vi och fikade och pratade om dagen, planerade resor och tipsade varandra om vilka serier man ska se på webbtv. Det är ganska mysigt!

Inga kommentarer: