onsdag 15 september 2010

Norr och söder om floden

Alla verkar tro att irländarna är sega på allt byråkratiskt fixande men än så länge har jag klarat mig riktigt bra.
Igår var jag tvungen att byta en av kurserna eftersom den tydligen är för lik folkrätten hemma. Det tog mindre än fem minuters mailkonversation med ansvarig på UCD så hade jag fått byta till den kursen jag ville ha istället. Ett dygn senare och jag har fortfarande inte hört av något från SU.
Idag fixade jag ett student travelcard som ger en rabatter på tåg och bussbiljetter över hela landet. Det tog ett par minuter med blankett, fotografering och printing av kortet.
Skönt att det går så smidigt här!    

Såhär ser det ut på vägen hem från den mataffären som inte ligger på campus utan precis utanför.




Det är ganska grönt och fint häromkring. Skolan ligger i ett område söder om floden, det här med söder och norr om floden är väldigt viktigt för irländarna. Floden Liffey delar staden i norr och söder och historiskt sett har den norra delen varit mer arbetarnas område medan södra delen varit den lite rikare.
Innan jag kom hit hade jag läst i en guidebok om att det finns ett område norr om floden som man inte ska besöka men det verkar som att det finns flera. Men eftersom jag bara mött folk ifrån söder så är det svårt att veta hur mycket som är sant och vad som är deras fördomar... I lördags var vi ute och funderade på att dra vidare till en hemmafest som skulle vara på en adress norrut, vi frågade en av vakterna utanför stället vi lämnade om han visste var gatan låg. Det ledde till att han upprepade "Don't go there" ungefär tjugo gånger innan vi lovade att inte gå dit. Enligt honom är det inget problem att ta taxi dit men om vi sen ville ta oss hem så skulle vi vara fast eftersom inga taxibilar tar körningar dit. Låter lockande väl?

Men området runt campus har ett bra rykte och det är väldigt lugnt här. Och Donnybrook där jag, mamma & pappa redan har testat både hotell, restaurang och pub har ett väldigt bra rykte. Så Sussie, Stefan, Daniel & morfar kan känna sig väldigt lugna ;-) 

Här har jag mina föreläsningar

4 kommentarer:

Marika sa...

Förresten, talar många irländare flytande iriska? Eller är det mer en grej att de skall kunna säga att de har ett eget språk, fast de talar engelska?

Elisabeth sa...

Nej det är en väldigt liten del! De läser lite i skolan men få kan prata flytande... Så det är nog mer som du säger, de vill ha ett eget språk. Sen är det mer tradition.
En irländska jag träffat har en irländskt namn med irisk stavning, det blev felstavat på hennes birth certificate för inte ens där de kan de språket helt korrekt ;-)

Mamma sa...

Hej
Nu får vi hoppas att du håller dig på rätt sida av floden.
Jag tror inte att jag behöver skriva under vem detta kommer ifrån.

Elisabeth sa...

Nej då mamma jag hade kunnat gissa det ändå ;-)